Žena LIDER – Iva Kutle Škrlec

piše: Danijela Kušen

Impresivno znanje, iskustvo i kreativnost u managementu

Razgovarali smo sa nama jednom od najutjecajnijih žena sa impresivnom kombinacijom edukacije tj izvora, iskustva i kreativnosti.

eternall.hr : Vaše stečeno znanje je impresivno; Škole u Londonu te kao kruna svega i Harvard business school. Na koji način biste motivirali mlade ljude da odaberu Vaš obrazovni put i koje savjete biste im dali? ( ovdje bih molila možda uvid kako ste Vi odlučili krenuti putem ovog školovanja?)

Iva:
Svatko ima drugačiji obrazovni i životni put i zato bih svakome savjetovala da odabere svoj, te ne slijedi ničiji tuđi. Niti moj nije bio unaprijed zacrtan, i ja sam kao i mnogi drugi, usput otkrivala što mi treba i gdje leže moji afiniteti. Magisterij i poslovne edukacije sam upisala tek kada sam već bila zreo profesionalac i trebala sam određenu nadogradnju, za mnoge je ljude to korisnije nego dugo se školovati u 20-ima, kasno ući na tržište rada i shvatiti da vaše obrazovanje nije do kraja adekvatno. Otkrila sam da je studij u inozemstvu prvenstveno bliskiji mojim životnim vrijednostima i stavovima, da su profesori na usluzi studentima, a ne obrnuto, da se uče principi i vještine, a ne memoriraju se informacije, stavlja se naglasak na stvaranje poslovne mreže. No, vjerujem da danas i u Hrvatskoj ima takvih institucija.
Generalno, rijetki su ljudi koji s 18 godina znaju što žele raditi cijeloga života i danas više nema obrazovanja koje ćete završiti s 23 godine i biti gotovi s edukacijom zauvijek. Živimo u eri cijeloživotnog obrazovanja, gdje stalno niču nova zanimanja i gotovo sve se profesije vrlo brzo razvijaju. Ukoliko stagnirate, ozbiljno ugrožavate svoju karijeru. Stalni razvoj je ključan.
Dakle, nikome ne bih savjetovala konkretan fakultet ili smjer, ali bih svakome savjetovala da dobro razmisli o sebi – u čemu ste dobri, što vas veseli, koje su vam slabosti, koji tip zadataka volite, na čemu trebate raditi da biste ostvarili ciljeve. Tu vježbu treba redovito raditi i biti pritom iskren sam sa sobom. Teško je ponekad distancirati se od tuđih života koji na društvenim mrežama uvijek izgledaju atraktivno, ali bitno je da to napravimo i zacrtamo svoj put. Pa i da od njega odustanemo ukoliko nije onaj pravi!

eternall.hr : Imate zavidan CV i stečeno znanje iz područja ekonomije, političkih znanosti ali i psihologije – što vam je najviše pomoglo u dosadašnjem poslovanju ?

Iva:
Praksa. Ništa vas tako ne nauči poslu kao sam posao. Ja sam imala sreću uvijek raditi u organizacijama koje su najbolje u svom fahu i u svakoj od njih sam naučila puno toga. Naravno, ukupno formalno obrazovanje mi je dalo jednostavniju startnu točku nego nekom tko ga možda nema i otvorilo mi neka vrata koja su drugima možda zatvorena, ali doista sam najviše toga naučila radeći (i griješeći!). Marketing je dinamična disciplina i to kako mi danas radimo taj posao u usporedbi s onime što smo radili prije 15 ili 20 godina je potpuno druga priča. Medjutim, temeljna menadžerska i poslovna znanja, razumijevanje korporacija, poslovnih procesa, financija i upravljanja svakako dobro dođe i omogućuje sistematičan pristup stvarima, te brže identificiranje problema.

eternall.hr : Imate veliko iskustvo rada u turizmu – koje su po Vama prilike a koji izazovi u globalnom turizmu a koje vidite lokalno u Hrvatskoj ?

Iva:
Mislim da nije postojalo uzbudljivije i zanimljivije razdoblje u turizmu. Nakon dvije vrlo teške godine velike neizvjesnosti i velikog pada, sektor doživljava renesansu, ljudi su željni putovanja i iskustava, a opet prijete nam neke nove opasnosti i globalna nesigurnost je i dalje velika. To je prilika za sve sudionike u turizmu, ali i izazov. Nakon pandemijskih otpuštanja i poljuljanje vjere u sektore, gotovo svi se bore s pronalaženjem adekvatnog kadra i to direktno ugrožava rast industrije i mogućnost da uopce pružimo uslugu, a kamoli da govorimo o kvaliteti te usluge. S jedne strane, cijene su visoke zbog visoke potražnje, a kvaliteta onoga što dobivate često upitna.
Drugo, cijela koncepcija turizma je pod upitnikom – destinacije su godinama funkcionirale na autopilotu, sve nam je bilo poznato i predvidljivo, a sada se sve potencijalno mijenja. Struktura gostiju, rezervacijski obrasci, zahtjevi… kako efikasno planirati i prodavati, kako razvijati proizvod, kako inkorporirati održivost, kako integrirati kompleksne procese, sofisticirati infrastrukturu, digitalizirati iskustvo u najvećoj mogućoj mjeri…
Sve se to tiče i Hrvatske, a dodatno, mislim da i dalje nemamo dobar osnovni model. Prevelika oslonjenost na privatne iznajmljivače, nedovoljno hotelskih kapaciteta i kvalitetnih sadržaja, velika sezonalnost, nedovoljna agilnost administracije. No kako sam napomenula – uzbudljiva su vremena pred nama kada treba sve preispitati i prije svega razmisliti imamo li adekvatne ljude u branši. Turizam se pothitno mora otvarati ljudima iz drugih branši kako bi dobio svježu perspektivu, nove vještine i obrasce rada.

eternall.hr : Vaši suradnici Vas vide kao vođu i učitelja – koliko mislite da je bitno monitorizirati ljude i znati ih motivirati ili jednostavno pustiti neke procese da se sami odvijaju kako bi se dogodile nužne promjene tj rotacije u ljudskim resursima te izmijenila energija teama?

Iva:
Ja se iskreno nadam da me tako vide :) . Mislim da je važno ljudima dati jasnu strategiju i viziju, pomoći im u određivanju prioriteta i razumijevanju vlastite uloge te ih onda pustiti da rade svoj posao. Ukoliko zapošljavamo sposobne i motivirane pojedince, ne treba im dnevno držanje za ruku, no isto je tako bitno da je lider prezentan, da bude u kontaktu s onim što se događa i da ljudi znaju da se na njega mogu osloniti. Upravljanje promjenama je kompleksna tema i generalno vjerujem da organizacija i njezino vodstvo moraju razumjeti u kojem se smjeru kreću, kakve ljude žele, kakav ishod žele… put kojim će do tamo doći ponekad bude drugačiji nego što smo mislili i to je u redu.

eternall.hr : Iskustva u Google-u su iznimno vrijedna za svakog pojedinca vjerujemo i Vama – koje Vam je iskustvo najdragocijenije i koji savjet biste dali vezano na integraciju ovog neophodnog segmenta u poslovanju i razvoja kompanija u online-u i posebno vođenju web stranica u Adria regiji ne samo u sezoni već i produljenju sezone – ne samo u priobalnom dijelu već i kontinentalnom ?

Iva:
Google je fantastična tvrtka koja me puno toga naučila prvenstveno o organizacijskoj kulturi, vođenju ozbiljno velikih poslova i upravljanju ogromnim budžetima, razvoju ljudi i poslovnim vrijednostima. Te će lekcije i način razmišljanja uvijek ostati dijelom mog poslovnog identiteta.
Svakome tko se bavi bilo kakvim poslom bih savjetovala da se dobro educira o svim Googlovim alatima i platformama te da nastoji razumjeti na koji sve način Google utječe na njihovu pojavnost na Internetu. Od rangiranosti stranica, do Google reviews, mapa, do sadržaja koji se na upit pojavljuje o vasem brendu. I ne samo Google. Nekada su brendovi mogli puno čvršće upravljati svojim imidžem, a danas stotine digitalnih kanala izvan vaše pune kontrole utječe na to što će ljudi o vama vidjeti i misliti. Zato je važno razumijeti cijeli taj eko sustav i znati kako vi možete na njega utjecati.
Google pruža različite oblike potpore svojim klijentima no mnoge edukacije su besplatne i dostupne online. Za početak, korisno je završiti Googlovu Digitalnu garažu.

eternall.hr :Za kraj – koje destinacije su Vam najdraže i koje biste nam preporučili posjetiti? :)

Iva:
Ovo je vjerojatno najteže pitanje 😊 Obožavam putovati i jedini kontinent na kojem nisam bila je Antarktika. Kod mene postoje izražena raspoloženja za određeni tip putovanja, tipa veliki grad ili plaža ili krstarenje pa onda krećem od toga. Kao netko tko živi izvan domovine, često posjećujem Hrvatsku i mislim da mi stvarno imamo sve predispozicije biti top destinacija po svakom osnovu. No, ukoliko bih se morala odlučiti za nekoliko destinacija u tom slučaju to bi bili : Buenos Aires, Maldivi, Oman, Barcelona, Kalifornija, Singapur.

Fotografije: privatna arhiva Ive Kutle Škrlec

You may also like